Waarom is kokosolie ideaal om af te slanken?

Goede kokosolie vs slechte kokosolie

Kokosolie heeft een dubbele reputatie. Afhankelijk van aan wie je het vraagt, is het ofwel gezond, ofwel net heel ongezond.

Wat is het nu echt?

Wel, er bestaan twee soorten kokosolie: geraffineerde kokosolie, en ongeraffineerde kokosolie. Het is de geraffineerd versie die kokosolie zijn slechte naam gegeven heeft.

Geraffineerde kokosolie wordt onder andere ontgeurd en gebleekt. Het raffinageproces vernietigt bovendien het merendeel van de gezonde voedingsstoffen. Wat je overhoudt is enkel het (bewerkt) vet en dat is inderdaad niet gezond.

Ongeraffineerde kokosolie is daarentegen wél gezond.

Bij het maken van deze kokosolie wordt het product met respect behandeld. Omdat het koudgeperst wordt blijven alle voedingsstoffen in de olie bewaard. Het wordt, net als olijfolie, ook wel eens 'virgin' olie genoemd.

Laat je niet verwarren door alle voedingsspreuken die op de verpakkingen staan. Zo heeft 'biologisch' weinig betekenis aangezien er voor het kweken van kokosnoten per standaard geen bestrijdingsmiddelen nodig zijn en alle kokosproducten met andere woorden aan het bio standaard kunnen voldoen.

Bovendien zijn er geen richtlijnen wat betreft wat wel en niet op de verpakking mag staan waardoor de producent dus eender wat kan neerschrijven zonder het te moeten bewijzen.

Wat met de verzadigde vetten?

Het is waar dat kokosolie verzadigde vetten bevat, maar onderzoek heeft uitgewezen dat het niet de verzadigde vetten zijn die hart- en vaatziekten veroorzaken, maar transvetten en bewerkte koolhydraten.

Zoals bij alles is het natuurlijk belangrijk dat je verzadigde vetten met mate in je voeding verwerkt. Je dient het eveneens te balanceren met onverzadigde vetten. Belangrijk om weten blijft dat verzadigde vetten niet de boosdoeners zijn waarvoor we ze zo lang aanzien hebben.

Bovendien bevat kokosolie voornamelijk verzadigde vetten met een middellang profiel. Het lichaam verwerkt deze op andere wijze dan de verzadigde vetten met een lange keten. Ze zijn licht verteerbaar en worden minder snel opgeslagen als vet.

De voordelen van kokosolie

Kokosolie heeft meerdere voordelen. Zoals ik zonet al vermeldde is het een goed verteerbaar vet. Bovendien hebben enkele studies aangewezen dat virgin kokosolie een vermindering van de totale cholesterol als gevolg heeft. Het heeft eveneens veel antioxidanten en het heeft een positieve invloed op de bloedstolling. Kokosolie beschermt daarnaast ook tegen schimmels en het verhoogt de algemene weerstand.

Sporters hebben ook baat bij het gebruik van kokosolie. Vanwege de middellange vetzuurketens kan de olie als een directe energiebron gebruikt worden. De kokosolie bevordert daarnaast ook de opname van eiwitten, waardoor er minder snel overgegaan wordt op het afbreken van spiermassa.

Kokosolie en gezonde voeding

Kokosolie is ideaal om te combineren met een gezonde voedingsstijl. Er werden verschillende onderzoeken gedaan naar de invloed van kokosolie en ze hebben allemaal een positief resultaat.

Zo is gebleken dat kokosolie helpt bij het afbreken van visceraal buikvet waardoor je tailleomtrek snel vermindert. Ook maakte onderzoek duidelijk dat je door het eten van de middellange vetzuurketens op dagelijkse basis zo'n 5% meer energie verbrandt. Het geeft je ook een verzadigingsgevoel waardoor je minder snel zal gaan snoepen.

Een laatste voordeel bij kokosolie is dat je het veilig kan verhitten. Anders dan veel andere oliën blijft het vet stabiel bij hogere temperaturen. Kokosolie oxideert nauwelijks en je kan het dus zonder problemen gebruiken om te bakken en te braden. Je kan er zelfs mee frituren.


Wat nu? 

Ik kan me inbeelden dat je deze informatie hierboven interessant vond, maar niet dadelijk weet hoe je ze stap voor stap kan toepassen. Ik heb daarvoor de oplossing.

Wil je graag meer weten over het gebruik van kokosolie?

Ik wil je graag op weg helpen met onze gezellige kooklessen! De basis van onze kooklessen zijn gezellig, leerrijk en inspirerend om zo zelf aan de slag te gaan met gezonde voeding.

Dit programma focust onder andere op gezonde voeding en kan je ondersteunen in je zoektocht naar een 'gezonde leefwijze'.

Dit elke maand op donderdagavond.

Je kan gewoon het gemakkelijke en lekkere pad volgen!