3 beste manieren om je stress te overwinnen

01-11-2020

Wat neemt je leven over en kan soms even te veel worden? Ik ben heel benieuwd aan wat je nu denkt... De titel van deze blog heeft het waarschijnlijk wel al prijsgegeven... Ik heb het inderdaad over stress. Stress is overal en nergens. Het kan je ineens overvallen, merk jij dat ook?

Er was een periode dat ik er heel veel last van had. Ik heb toen naar allerlei oplossingen gezocht, waarvan er enkele werkten en veel ook niet. Ik wil je daarom vertellen wat voor mij werkt en waarom, zo kan jij er hopelijk iets mee!

Vanwaar komt die stress?

Stress komt er door een (te) grote hoeveelheid druk. Die druk kan komen van gebeurtenissen uit je leven, veranderingen, je job, je familie en vrienden... Die druk zorgt ervoor dat je het gevoel krijgt de controle te verliezen. Iedereen heeft hier wel ervaring mee en dat is prima. Het is niet altijd iets negatiefs om druk te ervaren. Voor sommige mensen leidt dit zelfs tot betere prestaties.

Op lange termijn last hebben van stress is wel negatief. Niet alleen negatief voor je mentale geest, maar ook voor je fysiek lichaam. Het zorgt voor een hogere bloeddruk en kan op lang termijn zelfs leiden tot hartproblemen. Ook kan stress leiden tot depressies en meer angsten.

Stress heeft ook een impact op je gedrag. Je zal merken dat je enkel nog maar kan focussen op de druk en alle andere zaken in je leven op de achtergrond komen. Wanneer andere personen tegen je praten bijvoorbeeld, kan je het gevoel krijgen dat je niet echt hoort wat ze zeggen dan dat zorgt dan weer voor een hoop andere problemen.

Stress is vaak iets waar niet over gesproken wordt tegen je naasten. Wanneer er dan conversaties verloren gaan, of je andere zaken vergeet, kunnen je naasten het je soms kwalijk nemen. Dat zonder dat ze weten dat er een probleem is. Het is daarom belangrijk dat je iemand vindt om erover te praten die je echt in vertrouwen kan nemen. Soms kan even vertellen wat er aan de hand is je al zoveel verder helpen.

Hoe krijg je stress?

Stress kan je krijgen van de kleinste dingen. Dat is ook bij iedereen anders. Zo kan iemand er van genieten op een festival te staan, maar kan het de andere heel veel stress bezorgen omdat er zoveel mensen zijn. Daarom is het belangrijk ook voor iedereen begrip op te brengen. Niemand is eigenlijk normaal, en iedereen is raar. Ook in zijn manieren van stress hebben. Laten we daarom iedereen zijn rare redenen samen bundelen en die benoemen als 'normaal'.

Onverwacht. Plots. Onvoorzien. Die woorden klinken allemaal als 'slecht nieuws' en bezorgen daarom veel stress. Je krijgt daardoor het gevoel van spanning. Dat is een natuurlijke reactie. Je moet proberen die spanning te verliezen, anders zal je verschillende fysieke reacties hebben, zoals:

-moe, vermoeid

-paniekaanvallen

-slapeloosheid

-diarree

-duizelig

-stramme spieren

-...

Heb jij het gevoel dat je last hebt van deze dingen, of ervaar je gewoon spanning in je leven? Laat mij je dan vertellen wat je eraan kan doen. Mijn drie tips brengen je al een heel eind op weg.

3 manieren om stress te overwinnen

Blijf bewegen

Het klikt misschien als een hele opgave, maar dat hoeft het niet te zijn. Je moet niet denken dat je elke dag naar de fitness moet gaan of elke dag 10 km moet lopen. Nee, dat zou je toch alleen nieuwe stress bezorgen? Het is belangrijk op te bouwen, doen wat goed voelt en het is vooral belangrijk te luisteren naar je lichaam.

Je kan bewegen zien als die 10 000 stappen halen per dag, de trap nemen op het werk, even rechtstaan nadat je een uur hebt gezeten of met de fiets naar de winkel gaan. Maak 's avonds even te tijd om een wandeling te maken bij jou in de buurt. Er zijn genoeg rustige alternatieven die jou toch een goed gevoel kunnen en zullen geven.

Een andere, misschien onverwachte manier van bewegen, is tuinieren. Dit geeft je een doel, geeft je rust en geeft je een haalbaar idee over wat je nog moet doen. Je tuin moet niet groot zijn, het kan ook gewoon gaan om een plantenbak waar wat kruiden instaan. Hoe groot of klein die tuin ook is, je kan op voorhand bepalen welk doel je wilt stellen, je kan aan de slag gaan, wat fysiek bewegen en naderhand tevreden zijn met een resultaat. Een tuintje ziet er nu eenmaal altijd mooi uit.

Doordat je stress hebt, maakt je lichaam adrenaline en cortisol aan die van je lichaam veel energie vragen. Beweging kan je helpen die hormonen beter onder controle te houden. Het belangrijkste is dat je bloed gaat stromen waardoor je endorfine gaat creëren die je een gelukkig gevoel geven. Zo zal je bijna onmiddellijk een beter gevoel hebben bij jezelf en kan je die stress even vergeten.

Hou een dagboek bij en bewaak je tijd

Zoals ik eerder al zei, is het heel belangrijk te praten met iemand over je bezorgdheden. Als dat moeilijk is voor jou, of je niemand ter je beschikking hebt, dan moet je denken over andere manieren om je gedachten even kwijt te kunnen.

Een dagboek is daar de perfecte manier voor. Geen dagboek waar je gewoon inschrijft wat je heel de dag hebt gedaan. Nee, een dagboek waar in je telkens opschrijft wanneer je stress voelde in de dag. Wanneer je dit enkele weken volhoudt, zal je ontdekken dat er patronen ontstaan. Dan is het aan jou om te ontdekken wat die patronen zijn en hoe je die voor jezelf kan aanpakken.

Schrijf het probleem op en bedenk zoveel mogelijk oplossingen. Ze mogen zo banaal zijn als maar kan, maar schrijf ze allemaal op. Zo zal je ten eerste zien dat er echt wel genoeg oplossingen zijn voor je stress en dat je ook echt een probleem kan aanpakken.

Een andere manier om het dagboek te gebruiken, is om een indeling te maken van je dag. Zo zal je zien aan welke dingen je veel tijd besteedt die niet zo nuttig zijn of zorgen voor tijd die je beter had kunnen spenderen. Zo kan je die tijd investeren in jezelf en activiteiten doen die jou meer energie geven.

Leer om 'nee' te zeggen

Net zoals je je tijd kan bewaken in je dagboek, is het belangrijk je tijd te bekijken en op die manier ook nee te kunnen zeggen. Je hebt al zoveel te doen in je dag. Je moet daarbij ook nog eens die extra 'verloren tijd' rekenen en je moet daarbij denken aan jezelf. Laat vooral genoeg plaats voor jezelf. Even een uurtje niets doen, even alles op een rijtje zetten... het kan zoveel voor je doen!

Veel mensen vinden het moeilijk 'nee' te zeggen tegen anderen omdat ze willen helpen en vriendelijk willen zijn. Voor anderen is het moeilijk omdat ze het gevoel hebben afgewezen te worden of vergeten te worden in de toekomst. Die zaken die je tegenhouden 'nee' te zeggen, heb je gewoon zelf gecreëerd in je hoofd.Onthoud dat goed. Niemand heeft gezegd dat ze je onvriendelijk gaan vinden, niemand heeft gezegd dat je vergeten gaat worden, je hebt dit gewoon in je hoofd gecreëerd.

Wanneer je het moeilijk vindt om gewoon 'nee' te zeggen, kies dan voor een andere aanpak. Gebruik daarom enkele andere zinnen die ook 'nee' zeggen, maar op een andere manier:

-Het spijt me maar ik kan me nu niet ten volle focussen op dat want ik heb heel veel andere zaken te doen.

-Als ik het doe wil ik je echt helpen en dat is nu moeilijk door andere zaken.

-Vraag het me zeker nog een keer op een ander moment, nu is het even te moeilijk

-Ik zou je graag willen helpen, maar nu komt even niet uit, sorry.

Een extra tip!

Een vierde extra tip die ik je wil geven is om bepaalde relaxatie-technieken te proberen. Je kan gaan voor yoga, meditaties of mindfulness. Als jij kiest voor mindfulness, kan ik je verder helpen.

Ik wil je graag op weg helpen met mijn mindfulness training. Die gaat stap voor stap tonen hoe jij een goed spiritueel pad kan bewandelen.

8 weken lang, vol video's, tips, recepten, meditaties... en zoveel meer.

Je kan gewoon het gemakkelijke pad volgen!

Klik hier om te training te bekijken.

Succes!

PS: als je nog vragen hebt, stel ze zeker!