De 10 beste manieren om gezond te leren koken

01-11-2020

Gezond koken... wat houdt dat net in? Als je al de kookboeken moet geloven, zijn er heel veel manieren om gezond te eten. Als jij wil weten welke manieren voor mij echt werken en die ik kan blijven volhouden, dan lees je best even verder!

Wat is gezond koken?


Gezond koken lijkt misschien heel ruim omdat er zoveel manieren worden aangereikt. Toch komt het altijd op hetzelfde neer. Het gaat steeds opnieuw over koken zodat je je eigen interne en externe gezondheid stimuleert.

Onthoud vooral dat gezond koken geen opdracht moet zijn. Het is niet zwaar, het duurt geen uren, het is niet duurder... als gezond koken jou dat gevoel gaf, dan moet je op een andere manier gezond leren leven. Je mag vooral geen stress krijgen van gezond koken, want dan zou het je mentale gezondheid natuurlijk niet ten goede komen.

Wat heb je nodig om gezond te koken?


Het enige wat je nodig hebt om gezond te koken zijn de juiste ingrediënten en de juiste materialen. Maak je geen zorgen, ik verwacht niet dat je zotte materialen in je keuken hebt. Het is vooral belangrijk enkele basismaterialen te hebben, daar kom je echt al ver mee.

-meerdere antikleefpannen

-een grotere pot

-een aardappelmesje

-verschillende kruiden

-Tupperware of glazen kommetjes

De juiste ingrediënten zijn natuurlijk ook van groot belang. Ik ga je geen lijst geven van alle goede voeding, want dan ben je morgen nog aan het lezen. Ik wil je vooral zeggen wat niet goed voor je is. Slechte en ongezonde voeding in huis hebben. Gooi al die ijs, pizza's, dessertjes, frisdrank... gewoon weg. Zo kan je beginnen met een zuivere keuken waar enkel zuivere ingrediënten een plaats hebben.

10 manieren om gezond te koken


1.Start bij de basics

Wanneer je geen ervaren kok bent, en niet zeker weet wat een gezonde maaltijd inhoudt, is het belangrijk met een goede basis te starten. Een goede basis betekent:

  • gezonde kookolie (kokosolie bijvoorbeeld)
  • 1 proteïne bron 
  • een goede gezonde koolhydraat (spinazie of paprika, maar geen pasta of aardappelen)
  • enkele lekkere kruiden

Begin met vijf verschillende gerechtjes en wissel op die manier af tussen hen. Zo zal je na een tijd merken hoe lekker het is en hoeveel te vlotter het koken loopt. Zo zal jij het langer volhouden en erna je meer kunnen focussen op complexere gerechten.

2. Kook in massa

Vaak denk je dat gezond koken meer tijd in beslag neemt. Dat is heus niet waar, maar ik snap wel dat je drukke dagen hebt waar koken niet altijd evident is. Om te vermijden dat je dan voor een snelle en ongezonde hap gaat, kan je best op dagen dat je wel tijd hebt, eten maken voor meerdere dagen. Zo moet je enkel bepaalde dingen opwarmen op dagen waar je het druk hebt.

3. Houd je bezig tijden het koken

Je zal denken 'hoezo moet ik me bezighouden, ik ben toch al aan het koken'. Klopt, maar personen die echt niet graag koken, zoeken graag andere dingen om terwijl te doen. Als dat je helpt, kan ik je echt aanraden een audioboek of podcast op te zetten, zet de muziek lekker luid, of kijk ondertussen je favoriete serie. Pas wel op wanneer je scherpe voorwerpen vasthebt, en focus dan vooral op je vingers! :) 

4 .Als je het niet kan eten, drink het

Groenten zijn een heel belangrijk deel van je eetgewoonte. Ze zitten boordevol voedingsstoffen die je echt een gezond lichaam geven, en bovendien ook een gezonde geest. Je wilt er dan ook zoveel mogelijk eten op een dag. Er zijn dagen dat je een gerecht maakt dat nu eenmaal niet zoveel groenten heeft. Geen paniek dan!

Als je op voorhand weet dat er die dag niet veel groenten zullen zijn, kies dan in de ochtend voor een smoothie. Je kan daarvoor enkele recepten opzoeken, maar het leukst is om zelf te experimenteren. Zolang je een blender bij de hand hebt, kan alles lekker worden.

5. Wees gezond, maar ook gelukkig

Het draait er om een balans te vinden. Natuurlijk gaat gezond eten je gelukkig maken, maar ik snap dat er soms situaties zijn waar het moeilijk is voor de gezonde optie te gaan. Ook ik zit soms in van die situaties. Als je op restaurant bent en iedereen neemt iets minder gezond en je mag bijvoorbeeld maar 3 verschillende gerechten... voel je dan niet slecht dat je ook voor de minder gezonde optie bent gegaan. Doe vooral wat je gelukkig maakt en probeer daar een balans in te vinden.

6. Mijd vis en vlees

Ik geef je enkele redenen waarom je best vegetarisch eet, of toch zeker enkele dagen van de week.

  • In vlees zitten veel eiwitten en slechte vetten
  • Uitstoot van de broeikasgassen door vleesproductie
  • De dieren leven in slechte omstandigheden
  • De dieren krijgen vaak stoffen toegediend die schadelijk zijn voor mensen
  • Je hebt meer kans op hart- en vaatziekten

7 .Eet alleen 'pure' voeding

Wanneer je zakjes, potjes en pakjes koopt in de winkel, merk je vaak dat er bij de ingrediënten toch vaak suikers en andere smaakversterkers inzitten die je eigenlijk niet nodig hebt. Suikers en zout dat kan je vermijden door vers te kopen. Probeer zoveel mogelijk zelf te maken. Op die manier weet je zeker wat je eet en krijg je geen onnodige stoffen binnen.

8. Let op de grootte van je portie

Hoe vaak ben je iets in een pan aan het gooien en denk je 'goh, ik ga er toch nog wat extra ingooien, dan heb ik zeker genoeg'. NIET DOEN! Probeer je aan een recept te houden en neem niet meer dan erop staat. Het recept probeert je heus niet uit te hongeren.

Wanneer je veel over hebt, is de kans groter dat je toch nog een extra bordje gaat vullen voor jezelf. Maak ook een verstandige keuze wanneer je eten bijneemt. Ga voor de groentjes en laat de minder gezonde dingen links liggen. Anders krijg je erna gegarandeerd spijt.

9. Gebruik kruiden, geen zout

Zout geeft veel smaak, dat kan ik niet ontkennen. Wist je dat er veel meer is dan zout alleen dat lekkere smaken heeft? Er zijn tal van kruiden die jij misschien niet snel zal gebruiken, die toch zoveel beter smaken dan zout. Probeer voor jezelf te experimenteren en kruidenmixen samen te stellen. Kippenkruiden bijvoorbeeld bestaan uit 60% zout. Wanneer je zelf die samenstelling maakt, kan je veel beter spelen met andere kruiden en het vervangen door wat minder zout. Als je toch zout gebruikt, kies dan voor Himalaya zout, veel gezonder voor jou!

10. een gezond ontbijt om je dag te starten

In de ochtend is het vaak erg druk. Je moet aan zoveel denken dat het wel eens kan gebeuren dat je geen tijd maakt om even te ontbijten. Hoe moeilijk het ook is, probeer toch 10 minuutjes eerder op te staan en op die manier een kort moment te hebben voor je ontbijt. Varieer met zaken die jij lekker vindt en ga voor snelle opties. Granola met Griekse yoghurt en wat fruit is echt op enkele minuten gemaakt.

Wanneer je in de ochtend echt geen tijd kan maken, kan je perfect je granola de dag ervoor klaarmaken en die dan in de frigo zetten. Op die manier wordt hij lekker zacht en kan je er zo van genieten. Het is een echte aanrader er dan appel in te doen!

Zijn er nog manieren?


Tuurlijk, er zijn duizenden manieren die gegeven worden om gezond te koken. Niet elke techniek werkt even goed. 

Ik wil je graag helpen kiezen zodat je een manier vindt die echt voor jou werkt.

Ik wil je graag op weg helpen met mijn kookworkshops. Die gaat stap voor stap tonen hoe jij een goed en gezond leven kan leiden.

Je wordt meegenomen in de wereld van gezonde en biologische voeding. Zo leer jij gemakkelijk en snel lekkere gerechtjes op tafel te toveren.

Klik hier om te workshops te bekijken.

Succes!

Liefs Bettina

PS: als je nog vragen hebt, stel ze zeker!