Ontdek het geheim van Mindfulness ademhalingsoefeningen

02-11-2020

Mindfulness ademhalingsoefeningen

Ervaar jij een gestrest gevoel? Ben je continue aan het piekeren en kom je moeilijk tot rust? 

Door mindfulness ademhalingsoefeningen uit te voeren, ben je in staat om alsnog van een heerlijke, interne rust te gaan genieten.
De rust die jouw lichaam én jouw geest zo hard nodig hebben.

In deze blog vind je meer informatie over de beste mindfulness ademhalingsoefeningen

In het kort worden deze beste oefeningen uitgelegd, waarbij je ook nog allerlei handige tips vindt. 

Lees deze blog op je gemakje door en voorzie je daarmee van alle benodigde kennis om de beste mindfulness ademhalingsoefeningen uit te kunnen voeren.

..

Waarom met mindfulness ademhalingsoefeningen aan de slag gaan?


In de afgelopen jaren zijn meer en meer mensen zich met mindfulness bezig gaan houden. 

Waarom? 

Dat heeft hoogstwaarschijnlijk met de druk in de hedendaagse maatschappij te maken. De werkdruk ligt hoog, veel mensen leggen zichzelf veel druk op en men 'verwacht' eigenlijk dat je ambitieus bent.

Doordat de druk zo hoog is, worstelen veel mensen op dit moment met psychologische problemen. Die problemen uiten zich onder meer in stress, in een slecht slaappatroon, in een onrustig gevoel, in een geïrriteerd gevoel en in een vermoeid gevoel. Je bent immers continue aan het nadenken, aan het piekeren en aan het twijfelen over allerlei zaken in het leven.

Hoe kan je dit een halt toeroepen? Juist; dat doe je met mindfulness. Dankzij mindfulness ben je in staat om even naar de basis terug te keren. Naar de basis waar het leven omdraait; een gelukzalig en prettig leven leiden.

Daarnaast zijn er ook nog andere redenen om specifiek met mindfulness ademhalingsoefeningen aan de slag te gaan:


  • Je kunt hiermee jouw lichaam én geest gezond houden
  • Je kunt jouw bloeddruk hiermee verlagen
  • Je kunt de stress uit jouw lichaam halen
  • Je kunt een gevoel van kalmte en ontspanning gaan ervaren


Mocht je van deze voordelen genieten, geniet je ondertussen óók al van andere voordelen. Het is namelijk een feit dat de mindfulness ademhalingsoefeningen relatief makkelijk uit te voeren zijn. 

Je hoeft hiervoor bijvoorbeeld niet naar één of andere mindfulness-school

Nee, je kunt dit gewoon vanuit jouw eigen huis uitvoeren. Daarbij bepaal je bovendien volledig zelf op welk moment van de dag je met mindfulness aan de slag gaat.

Onder aan de streep zijn de mindfulness ademhalingsoefeningen dus zeer aan te raden. 

Maar, welke oefeningen kan je dan het beste uitvoeren?

 Op die vraag geven wij graag antwoord in het restant van deze blog.

Wat zijn de beste mindfulness ademhalingsoefeningen?


Het is lastig om een antwoord op deze vraag te geven. Het uiteindelijke antwoord is namelijk volledig afhankelijk van jouw eigen voorkeuren. Het ligt er maar net aan welke oefeningen jij fijn vindt om uit te voeren. 

Bovendien reageert het menselijk lichaam nooit hetzelfde op bepaalde oefeningen. Mogelijk heb jij heel veel baat bij één bepaalde ademhalingsoefening, terwijl dat voor jouw vriendin niet het geval is. 

Je moet dus zelf uit gaan testen welke mindfulness ademhalingsoefening voor jou het beste werkt!

Tip 1: de ademhalingsoefeningen in bed

Veel mensen piekeren in bed en blijven daardoor lang wakker liggen. Heb jij daar ook last van? Dan is het aan te raden om met ademhalingsoefeningen in bed aan de slag te gaan. Volg onderstaand stappenplan op, val direct in een heerlijke slaap en stap de volgende dag bijzonder uitgerust uit jouw bed:

Stap 1: zorg voor een comfortabele lighouding in jouw bed. Probeer vervolgens je gezicht, je nek én je schouders volledig te ontspannen.

Stap 2: leg 1 hand op je buik, leg 1 hand op je borst en sluit je ogen.

Stap 3: adem nu rustig in door je neus en breng je buik daarbij naar voren. Je ademt echt in vanuit jouw buik.

Stap 4: adem nu rustig uit door je neus. Herhaal dit keer op keer, waarbij je het tempo van de ademhaling continue iets naar beneden bijstelt (langzamer dus).

Stap 5: zeg elke keer bij het inademen "in" tegen jezelf. Zeg vervolgens bij het uitademen ook "uit" tegen jezelf.

Stap 6: blijf dit patroon herhalen, totdat je een loom gevoel in jouw hoofd krijgt.

Zodra je dat gevoel (stap 6) krijgt, is jouw hoofd eigenlijk volledig leeggemaakt. Je bent volledig ontspannen en je kunt heerlijk in slaap gaan vallen. Deze ademhalingsoefening kan je naar wens elke avond uit gaan voeren.

Tip 2: 1 minuut ademhalingsoefening

Heb je continue een gestrest gevoel? 
Zou je graag even volledig tot rust willen komen?


 Met de 1 minuut ademhalingsoefening ben je eigenlijk in staat om jouw hersenen een volledige rest te geven.
 Deze oefening is makkelijk uit te voeren, duurt slechts 1 minuut en werkt zeer efficiënt.

Volg onderstaand stappenplan voor het correct uitvoeren van deze ademhalingsoefening:

Stap 1: neem plaats op een stoel en ga zo rechtop mogelijk zitten.

Stap 2: zorg dat jouw rug, nek en hoofd in één rechte lijn ten opzichte van de stuit zitten.

Stap 3: houd je rug iets van de stoelleuning vandaan, plaats jouw voeten onder je knieën en laat je voeten naar voren wijzen.

Stap 4: adem nu rustig in en uit via de neus.

Stap 5: leg je handen op je bovenbenen en laat je schouders, handen en bovenarmen volledig ontspannen.

Stap 6: blijf rustig in en uit ademen en focus je daarbij op de buikademhaling.

Stap 7: volg met grote aandacht de buikademhaling voor 60 seconden.

Zo, je bent nu eigenlijk volledig gerest. Doordat deze oefening zo makkelijk uit te voeren is, is het een perfecte oefening voor op de werkvloer.
Na het uitvoeren van deze oefeningen ben je eigenlijk een stuk 'rustiger' in jouw hersenen, waardoor je weer uitdagende werkzaamheden op kunt pakken.
Door deze ademhalingsoefening consequent uit te voeren, voorkom je ook de vorming van stress.
 Juist dát is op de werkvloer zo belangrijk in de hedendaagse maatschappij!

Tip 3: Sama vritti

Deze mindfulness ademhalingsoefening kan je gebruiken om jouw lichaam weer in balans te brengen. Deze oefening wordt ook met grote regelmaat binnen de wereld van yoga; dat is eigenlijk veelzeggend.


Om de mindfulness ademhalingsoefening 'Sama vritti' op de juiste manier uit te voeren,
volg je onderstaand stappenplan op:

Stap 1: leg een yogamatje neer en ga op dit matje zitten.

Stap 2: leg jouw benen in de kleermakerszit en leg de bovenkant van jouw handen op jouw bovenbenen.

Stap 3: adem nu 4 tellen lang in door de neus.

Stap 4: adem nu 4 tellen lang uit door de neus.

Stap 5: schroef de lengte van de in- en uit ademhaling op naar bijvoorbeeld 6 tot 8 tellen.

Tijdens deze oefening kom je eigenlijk in een diepe rust terecht.
Deze rust stelt jouw lichaam in staat om zich even te resetten, waardoor je de balans in jouw lichaam weer terug kunt vinden. 

In onderstaande video vind je meer informatie over het uitvoeren van deze oefening:

Hoe vaak kan je deze ademhalingsoefeningen uitvoeren?

De bovengenoemde mindfulness ademhalingsoefeningen brengen een gemeenschappelijk voordeel met zich mee: ze zijn bijzonder makkelijk uit te voeren. 

Bovendien duren deze ademhalingsoefeningen niet al te lang, waardoor je er ook niet super veel tijd voor uit hoeft te trekken.

Wil je deze mindfulness ademhalingsoefeningen bijvoorbeeld op werk uitvoeren? 

Ook dat is mogelijk. Ons advies is om sowieso één vast tijdstip te hanteren voor het uitvoeren van de mindfulness ademhalingsoefeningen. Daarmee laat je jouw lichaam en geest ook min of meer wennen aan een vast patroon.

Door deze mindfulness ademhalingsoefeningen één keer per dag uit te voeren, voorkom je de vorming van stress.

 Je krijgt bovendien een betere controle over jouw ademhaling en je geniet eventjes van een diepe ontspanning. Juist dit is allemaal wenselijk in de hedendaagse, drukke maatschappij.

Wil je deze mindfulness ademhalingsoefeningen uit gaan voeren? 

Neem er dan je tijd goed voor, lees de bovengenoemde stappenplannen goed door en voer de oefeningen vervolgens rustig uit. Naarmate je deze oefeningen vaker en vaker uit gaat voeren, merk je meer en meer de positieve gevolgen hiervan.

Bonustip: volg een online training

Wil je op een serieuze manier met mindfulness aan de slag gaan?

 Dan is de mindfulness training van Puur Happy absoluut aan te raden. Met deze online training leer je om een diepere verbinding met jouw ziel te maken, om meer van het leven te gaan genieten en om jouw eigen weg in het leven te gaan vinden.

 Je bent en blijf immers de baas van jouw eigen leven; stress en onrustige gevoelens moeten absoluut niet de overhand gaan krijgen.

Deze Happy Mindful training bestaat in totaal uit 8 verschillende modules.
Per week voer je één module uit, waardoor je dus 8 weken lang met deze module bezig bent.
In deze 8 weken ben je op een bewuste én juiste wijze met mindfulness bezig; hier pluk je al snel de vruchten van.

Heb je hier interesse in? 

Meld je direct aan voor de Happy Mindful training en laat je verrassen.
Binnen 8 weken kan je - dankzij deze training - voor een complete verandering in jouw leven gaan zorgen!

Vergeet niet, BE HAPPY

Liefs Bettina

.