6 voordelen van het nemen van Omega 3

24-05-2020

Wat is Omega 3?

Omega 3 vetzuren zijn onverzadigde vetzuren. Dit zijn zogenaamde 'goede' vetsoorten omdat ze minder risico's met zich meebrengen voor ons lichaam dan de verzadigde vetzuren, en omdat ze heel wat voordelen hebben.

Er bestaan drie verschillende soorten Omega 3 vetzuren:

- ALA is een essentieel vetzuur dat we via plantaardige voeding binnenkrijgen. Het is terug te vinden in onder andere zaden, noten en verschillende plantaardige oliën. ALA is onder meer belangrijk voor je cholesterolwaarden.

- EPA en DHA kan in beperkte mate door ons lichaam worden aangemaakt maar we halen het voornamelijk uit vette vis en schaaldieren. Beide vetzuren helpen met het hart en je bloeddruk.

Hoe krijgt ik voldoende Omega 3 binnen?

Het is belangrijk dat je voldoende Omega 3 in je voeding opneemt.

Voor het Omega 3 vetzuur ALA kan je bijvoorbeeld lijnzaadolie gebruiken op je salades of voldoende noten en zaden eten. Sommige margarines zijn eveneens verreikt met dit plantaardige Omega 3 vetzuur.

De hoeveelheid Omega 3 EPA en DHA vetzuren die je lichaam zelf kan aanmaken is niet voldoende. Daarom wordt aangeraden dat je minimaal twee keer per week vette vis of schaaldieren eet. Onder vette vis verstaan we vissoorten zoals zalm, haring, makreel, forel en sardines.

Als je niet graag vis eet dan kan je er ook voor kiezen om een voedingssupplement te nemen. Visolie, bijvoorbeeld. Binnen deze voedingssupplementen bestaan er verschillende concentraties aan Omega 3. Kijk dus goed wat er op de verpakking staat en kies naar gelang de hoeveelheid vis die je eet.

Wat zijn de voordelen van Omega 3?

Hieronder geef ik je enkele van de belangrijkste voordelen van Omega 3:

1 Omega 3 kan je helpen met depressie en angsten. Er werd aangetoond dat mensen die voldoende Omega 3 opnemen minder kans maken op depressies en angststoornissen. Andere studies hebben dan weer bewezen dat mensen die reeds een depressie of een angststoornis hebben minder symptomen ervaren als ze Omega 3 supplementen nemen.

2 Er zijn verschillende risicofactoren voor hart- en vaatziekten die minder kans krijgen wanneer je voldoende Omega 3 inneemt. Het zorgt onder andere voor een verlaagde bloeddruk, voor een betere bloedstolling, voor een verminderde plak aan de aderwanden en een verhoging van het 'goede' HDL-cholesterol.

3 Voldoende DHA en EPA is goed voor je huid. DHA heeft onder andere als functie het onderhouden van de celmembranen, en laat je huid nu net grotendeels uit celmembranen bestaan. Je krijgt er een soepele, zachte huid van. EPA is dan weer goed tegen acne en draagt bij aan de vochtbalans van je huid.

4 Menstruatiepijnen kunnen verlicht worden door het innemen van voldoende Omega 3. Onderzoek heeft uitgewezen dat vrouwen die een grote hoeveelheid Omega 3 innemen minder last hebben van menstruatiepijnen. Verder werd ook aangewezen dat extra Omega 3 innemen tijdens de menstruatie kan helpen bij pijnklachten.

5 Bepaalde leeftijd gerelateerde, geestelijke ziekten en Alzheimer kunnen met Omega 3 bestreden worden. Het helpt de achteruitgang van de geestelijke functies te verminderen. Bovendien hebben mensen met een voldoende inname van Omega 3 meer grijze stof, het hersenweefsel dat instaat voor de verwerking van emoties, informatie en herinneringen.

6. Omega 3 kan helpen om de symptomen van ADHD te verminderen. Dit werd aangetoond door verschillende onderzoeken. Omega 3 helpt met concentratie en doorzettingsvermogen. Het zorgt eveneens voor een verminderde hyperactiviteit, rusteloosheid, agressie en impulsiviteit.

Wat kan je hieruit concluderen?

Omega 3 is dus zonder twijfel een belangrijk voedingsmiddel. Het heeft bijzonder veel functies in ons lichaam en een voldoende inname van Omega 3 geeft je alleen maar voordelen.

Ik wil je dus zeker aanraden om voldoende noten, zaden en vette vis te eten, of te opteren voor een Omega 3 voedingssupplement. Deze supplementen zijn te krijgen in de meeste drogisten en apotheken.

Heb je nog vragen? Aarzel dan niet om mij te contacteren.

.